poniedziałek, 23 lutego 2015

Na Zachodzie bez zmian - E.M. Remarque

Klasyka Literatury - Seria: Mistrzowie Literatury 
Wydawnictwo: Dom Wydawniczy Rebis 
Liczba stron: 192


"Na Zachodzie bez zmian" - Erich Maria Remarque


Do przeczytania tej powieści zachęcił mnie mój tata, który swego czasu zapoznał się z twórczością E.M. Remarque'a i właśnie ta książka wywarła na nim największe wrażenie. 

"Na Zachodzie bez zmian" autorstwa E.M. Remarque'a to powieść, która w niesłychanie realistyczny i okrutny sposób ukazuje bezsens prowadzenia wojny. Autor w bardzo obrazowy sposób przedstawił codzienne życie w okopach, przerażające warunki, w jakich przebywali walczący na froncie młodzi ludzie, bród, głód oraz konających żołnierzy, ich męczarnię, jęki i ogromne cierpienie, które w konsekwencji prowadziło do śmierci bądź trwałego kalectwa, zarówno tego fizycznego, jaki i psychicznego.

Jeden z moich ulubionych cytatów z tej książki:

„Wypowiedzenie wojny powinno być czymś w rodzaju ludowego pikniku, z biletami wstępu i muzyką, podobnie jak walki byków. Potem na arenę powinni wyjść, ubrani w kąpielówki i uzbrojeni w kije, ministrowie oraz generałowie obu krajów i nacierać na siebie. Kto zostałby na placu, tego kraj by zwyciężył. Było by to bardziej proste i lepsze od tego tutaj, gdzie walczą ze sobą niewłaściwi ludzie.”

„Na Zachodzie bez zmian” E.M. Remarque’a to powieść o okrutnych dziejach młodego pokolenia, które zostało zniszczone przez wojnę, o ich bohaterstwie, o niedorzeczności wojny oraz trudach powrotu do normalności. Gorąco polecam, czytałam tę książkę już dawno, ale poruszyła mnie do głębi i na zawsze pozostanie w mej pamięci. Styl, jakim posługuje się autor przypadł bardzo do mojego gustu, toteż sięgnęłam po inne powieści Remarqu'a i warto było, bo autor dostarczył mi kolejnych niezwykłych przeżyć, zachwycił swoim warsztatem literackim i rozbudził chęć do sięgania po dalsze jego dzieła. Polecam również „Łuk triumfalny”, „Noc w Lizbonie” czy „Drogę powrotną”.

„Na Zachodzie bez zmian”, w mojej opinii to powieść, która zasługuje na najwyższą ocenę, na pewno jeszcze kiedyś do niej wrócę, na pewno sięgnę jeszcze po inne dzieła Ericha Marii Remarque’a! Gorąco polecam!

Kolejna powieść, która zrobiła na mnie olbrzymie wrażenie...


Moja ocena: 10/10 




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Drogi Czytelniku :)
Będzie mi bardzo miło jeżeli pozostawisz po sobie ślad w postaci komentarza.
Z góry uprzejmie dziękuję :)