czwartek, 10 września 2015

"Inna bajka" - Kasia Bulicz-Kasprzak

Kategoria: literatura współczesna / obyczajowa
Wydawnictwo: Świat Książki
Rok wydania: 2015
ISBN 978-83-8031-089-6
Liczba stron: 271

Moja ocena: 8/10
[…] co komu pisane, to go nie minie". Str. 260



Macierzyństwo to najpiękniejszy okres w życiu każdej kobiety, ale czy może wnieść radość i wywołać entuzjazm, kiedy przychodzi zupełnie niespodziewanie, tym samym wywołując zdumienie i frustrację? Nieplanowana ciąża może stanowić nie lada wyzwanie dla młodej, do tego samotnej kobiety. Niewątpliwie przeraża, a także budzi wiele wątpliwości i w konsekwencji mocno zaburza dotychczasowe życie, skutecznie niwecząc plany na przyszłość. Jednakże czy musi stanowić istotny problem i prowadzić do trudnych wyborów, czy zupełnej rezygnacji z marzeń? Ciąża to długi okres, toteż w ciągu dziewięciu miesięcy w organizmie i psychice kobiety zachodzi wiele procesów, które znacząco wpływają nie tylko na jej wygląd i samopoczucie, ale także na umysł, który pomału ewoluuje, pobudzając instynkty i zachowania, które w rezultacie zupełnie odmieniają jej pierwotny sposób myślenia i postrzegania otaczającej rzeczywistości.
Rodzice zawsze powtarzali, że cokolwiek zrobię, będą po mojej stronie. Ale to było przedtem, zanim zostałam panną z dzieckiem. Ekstremalne sytuacje zmieniają ludzi. Nie wiem, jak mam im o tym powiedzieć, jeśli w ogóle się odważę. Może lepiej od razu uciec z domu? Tak, tylko dokąd? Mnóstwo pytań ani jednej odpowiedzi. Byłam przerażona i bezradna". Str. 6
Karolina, bohaterka i narratorka tej opowieści jest studentką ostatniego roku, jej plany wiążą się z pracą naukową na wydziale, gdzie zgłębia wiedzę w zakresie chemii. Jednakże los pisze dziwne i zaskakujące scenariusze, a Karolina przez swoją nierozwagę i pochopność niespodziewanie zachodzi w ciążę. Od tej chwili w życie młodej dziewczyny wkrada się chaos i zwątpienie. Jakich słów użyć informując o nieplanowanej ciąży rodziców i babcię, i jak ocenią ją przyjaciele? Karolina musi zmierzyć się z niewygodną dla niej rzeczywistością, podołać nowym wyzwaniom i zupełnie przeorganizować swoje życie. Czy przekorny los pozwoli jej na realizację dotychczasowych celów i czy jej przyjaźń z Anką przetrwa taką próbę? Czy Karolina odnajdzie w sobie wolę walki i wsłucha się w swoje wnętrze, czy wychwyci instynkt macierzyński, który obdaruje ją bezinteresowną i odwzajemnioną miłością do własnego dziecka?
Czy można trafić na wadliwy test ciążowy trzy razy z rzędu? Raczej nie... Sześć niebieskich kresek oznaczało dziecko w moim brzuchu. Miałam nadzieję, że jedno". Str. 5
Próbowałam sobie wszystko logicznie poukładać. To było trudne, bo nie czułam się najlepiej. Nie tylko psychicznie. Bycie zdradliwą zołzą nie jest fajne. Myśl o tym, co zrobiłam przyjaciółce, zapukała do drzwi mojego sumienia". Str. 42
Autorce udało się w bardzo rzeczywisty i jednocześnie zabawny sposób uchwycić temat nieplanowanej ciąży, ukazać wewnętrzną walkę i dylematy kobiet będących w odmiennym stanie. Kasia Bulicz-Kasprzak przekazała w ręce czytelniczek uroczą powieść, w której każda kobieta odnajdzie kawałek siebie, odrobinę własnych myśli i dylematów związanych z okresem ciąży, który bywa bardzo drażliwy i chwilami męczący, ponieważ niesie ze sobą mnóstwo kuriozalnych sytuacji. Sama niejednokrotnie mogłam mocno identyfikować się z dolegliwościami i odczuciami głównej bohaterki. Narracja pierwszoosobowa daje czytelniczkom możliwość podróżowania przez umysł młodej i chwilami nierozsądnej dziewczyny oraz kobiety zmagającej się z wszelkimi dolegliwościami związanymi ze stanem błogosławionym, z jego przyjemnymi i jakże ulotnymi momentami, ale także z tymi bardzo dokuczliwymi, wręcz żenującymi. Jednakże  ta powieść przede wszystkim pozwala na chwilę relaksu i zadumy, ponadto okraszona jest odpowiednią ilością dobrego humoru i chociaż fabuła jest niezwykle przewidywalna i chwilami bardzo trywialna, to jednak ma swój nieodparty urok. To jedna z tych książek, które chciałoby się czytać nieustannie. Ogromnie się cieszę, że „Inna bajka” trafiła w moje ręce, śledziłam losy Karoliny z ogromną przyjemnością, ta powieść przywołała także wiele wspomnień. Mimo tego, że minęło, trochę czasu odkąd ją przeczytałam, to jednak ciągle jestem pod jej ogromnym wrażeniem, dlatego z pewnością sięgnę po inne dzieła tej pisarki.
Nie wiem, po co tyle ceregieli z rozbieraniem się w ukryciu, skoro potem i tak świeci się lekarzowi w oczy gołym tyłkiem". Str. 135
Reasumując, Kasia Bulicz-Kasprzak książką „Inna bajka” w bardzo mądry, a zarazem zabawny i poruszający sposób ukazała dylematy młodych dziewczyn, które niespodziewanie zachodzą w ciążę. Ich rozterki i wątpliwości, strach i obawy związane z wejściem w zupełnie nowy, nieznany im dotąd świat — świat macierzyństwa. Ponadto w cudowny i błyskotliwy sposób przedstawiła dziewięć niezwykłych miesięcy w trakcie, których kobieta przechodzi swoistą ewolucję, która całkowicie odmienia dotychczasowy punkt widzenia, kwestionuje priorytety i zupełnie zmienia aktualny model życia. Ukazała, jak istotne jest wsparcie bliskich, czy zwykła rozmowa i zrozumienie, a także jak zasadnicze bywa dzielenie się własnymi obawami oraz troskami. Ta powieść może stanowić świetny wzór dla niedojrzałych przyszłych mam, czy zaskoczonych rodziców. Serdecznie polecam.

„Dobrzy ludzie są dobrymi rodzicami” str. 78
Książka bierze udział w wyzwaniu: 

28 komentarzy:

  1. Macierzyństwo jeszcze przede mną. Bardzo chciałabym mieć dzieci, jednak chciałabym również, żeby wszystko odbyło się zgodnie z planami, w odpowiedniej kolejności. Mogę sobie tylko wyobrazić, jak ciężko musi być kobietom, którym przydarzyło się to zupełnie niespodziewanie. Jestem bardzo ciekawa, w jaki sposób ten temat przybliżyła czytelnikowi autorka, zwłaszcza, że Tobie wydaje się to realistyczne i poruszające, a te rzeczy w książkach cenią. Mimo że bezpośrednio mnie nie dotyczy, tematyka jest mi na swój sposób bliska, więc po Twojej rekomendacji mam wielka chęć na tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, kiedy jest zaplanowane to pełnia szczęścia, ale nadto często zdarza się zupełnie inaczej, a do tego jeśli poczęcia jest wynikiem jednaj, upojnej nocy? I tak bywa... ta książka bardzo przyjemnie przybliża ten temat, czyta się z przyjemnością, uśmiechem na twarzy i poruszeniem... bardzo polecam Ci tę książkę, myślę, że nie powinnaś poczuć rozczarowania, mimo tego, że historia jest banalna, przewidywalna, ale ma swój wyjątkowy urok :) Kwestie związane z samym przebiegiem ciąży trafione idealnie w punkt ;) Przeczytaj koniecznie, jestem bardzo ciekawa jak odbierzesz i ocenisz tę powieść :)
      PS. Życzę Ci z całego serca, aby Twoje macierzyństwo było w pełni świadome i zaplanowane :) Dokładnie tak było w moim wypadku, dlatego miałam możliwość cieszyć się tym szczęściem od samego początku :)

      Usuń
    2. Och dziękuję, jesteś uroczą osobą :)

      Usuń
    3. I ją dziękuję, to bardzo miłe, że tak myślisz :)

      Usuń
  2. Czytałam jedną książkę autorki i zauroczył mnie jej styl :) Książki o macierzyństwie czytuję bardzo często bo lubię ten temat. Jestem mamą i wiem, że nie jest to łatwy kawałek chleba, ale daje dużo wrażeń, energii, miłości i jest najlepszą rzeczą jaka przydarzyła mi się w życiu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja jestem ogromnie ciekawa innych książek Pani Kasi, bardzo urzekła mnie ta powieść, mimo tej banalności i przewidywalności, o której wspominałam :) Też jestem mamą i takie książki wprost uwielbiam... ta bawiła mnie i wzruszała ogromnie, a przede wszystkim mogłam się identyfikować z uczuciami i wrażeniami z okresu ciąży bohaterki, przywołała wiele wspomnień i zabawnych sytuacji :) Dlatego szczerze ją polecam :) Mam nadzieję, że uda Ci się przeczytać, wtedy będziemy mogły porównać nasze wrażenia po lekturze :)
      PS. Którą książkę czytałaś?

      Usuń
  3. Do tej pory przeczytałam wszystkie książki Kasi i jej proza do mnie trafia. Uwielbiam jej sposób pisania. Tę powieść mam w planach i muszę się pospieszyć, bo 15.09 premiera jej kolejnej książki, czyli "Szlachetne pobudki".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mnie to cieszy, z przyjemnością przeczytam najnowszą książka p. Kasi :) I mam już dwie jej poprzednie powieści :D

      Usuń
  4. Tak się zastanawiam, czy czytałam kiedykolwiek jakąś książkę pani Kasi i wychodzi na to, że chyba jednak nie. Dlatego muszę znaleźć w wolnej chwili czas, aby nadrobić zaległości w tej kwestii.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aż trudno uwierzyć, zatem musisz koniecznie sięgnąć, książka warta uwagi, bardzo Ci ją polecam :) Myślę, że się nie rozczarujesz :) Mam nadzieję, że znajdziesz chwilę czasu, przeczytasz i podzielisz się Swoimi refleksjami, jestem bardzo ciekawa jak ocenisz tę książkę :)

      Usuń
  5. Warto czytać takie książki, i to nie tylko w młodym wieku :) Ja jeszcze nie mam dzieci, ale bardzo chcę je kiedyś mieć :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każda kobieta odnajdzie kawałek siebie w tej książce :) Zachęcam do lektury Agnieszko, to naprawdę urocza i zabawna powieść :)

      Usuń
  6. O tej pozycji słyszę pierwszy raz. Moja młodość powoli przemija, co zobowiązuje do założenia rodziny i zdecydowania się na macierzyństwo. Muszę przyznać, że myśl o opiece nad dzieckiem sprawia, że dostaję zawrotów głowy. Także po tę książkę z pewnością sięgnę! A to, że Tobie się podobała, jeszcze bardziej motywuje mnie do zakupu ;)

    Pozdrawiam kochana, zaczytanego wieczoru ✿

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tam przemija... co ja mam powiedzieć, młodość już dawno za mną ;) Posiadanie dziecka to najwspanialsze uczucie na świecie, ale trzeba do tego dojrzeć bowiem dziecko to nie zabawka, tylko olbrzymia odpowiedzialność i obowiązek :) I zupełnie odmienia wcześniejsze życie, po narodzinach dziecka nic nie jest już takie same... Ale bywa, że jednak przychodzi zupełnie niespodziewanie i ta książka jest właśnie o tym :) Urocza, ciepła, lekka lektura, którą bardzo polecam każdej kobiecie :) Zatem zachęcam, chętnie poznam Twoje zdanie :) Cieszę się, że mogłam Cię zachęcić :)
      Dziękuję Kochana, Tobie również życzę przyjemnych chwil :*

      Usuń
  7. Nie znam autorki, ale też nie sądzę, by to była lektura dla mnie. Raz, że niezbyt łatwo odnajduje się w podobnych gatunkach, a dwa, że tematyka chyba jeszcze nie dla mnie. Ponownie, nie ma tu tego, czego szukam w swoich lekturach. Ale najważniejsze, że Tobie się podobało :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest dla każdej kobiety, ale oczywiście rozumiem, że nie masz ochoty na tego typu opowieść :) Trochę znam już Twój gust czytelniczy i absolutnie nie namawiam ;) Ale, kto wie? Może kiedyś, kiedy sama będziesz mamą? ;)
      Mnie się podobało, urocza książka :) Pozdrawiam ciepło :)

      Usuń
  8. myślę , że wciągnęłaby mnie ta książka ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też tak myślę :) To bardzo urocza powieść, każda kobieta znajdzie w niej odrobinę siebie :) Zachęcam do lektury :)

      Usuń
  9. Tematyka dosyć popularna ostatnio, ale tej autorki nie czytałam jeszcze żadnej książki, więc choćby dlatego dam jej szansę. Trzeba czytać rodzimych pisarzy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, trzeba czytać i wspierać naszych pisarzy :) Myślę, że jest coraz więcej ciekawych i wartych uwagi młodych twórców :)

      Usuń
  10. Nie czytałam, jeszcze żadnej książki Autorki. Może kiedyś to zmienię :)
    Pozdrawiam Justyna z książkomiłościmoja.blogspot

    OdpowiedzUsuń
  11. Tematyka tej książki skojarzyła mi się od razu z "Ono" Doroty Terakowskiej. Ciekawe, czy autorka czerpała z tamtej książki inspirację. ;)
    Twoja recenzja jest bardzo zachęcająca, twórczości pani Kasi nie znam, więc kto wie, kto wie, może kiedyś skuszę się. ;)
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie czytałam książki "Ono" D. Terakowskiej, ale myślę, że to będzie zupełnie inna książka, ta jest niezwykle ciepła i optymistyczna :) Zachęcam do lektury :) Dziękuję i również pozdrawiam :)

      Usuń
  12. Kasia Bulicz-Kasprzak to takie zaskoczenie, prawda? Pięknie oddała dylematy młodej mamy, nawet te niepopularne poglądy brzmią na kartach powieści wiarygodnie i zaskakująco dobrze. Pokazała mało cukierkowe podejście do macierzyństwa, a w dodatku zrobiła to tak leciutko i mądrze. Mam nadzieję, że poznam kiedyś pozostałe książki autorki, oczarowała mnie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie również oczarowała twórczość tej Autorki Angeliko i zdradzę Ci, że mam już kolejne dwie powieści Kasi Bulicz-Kasprzak, które nabyłam za niewiarygodnie niską cenę :) Ogromnie się cieszę, kupiłam je bez obaw, jestem ogromnie ciekawa pozostałej twórczości Autorki :)

      Usuń
  13. Skusiłam się ostatnio na tę książkę, więc bardzo się cieszę, że tak pozytywnie ją oceniasz:)
    Podoba mi się tu u Ciebie, będę częściej zaglądać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie znam jeszcze Twojego gustu czytelniczego, ale to jest tak urocza powieść, że jestem prawie pewna, że nie powinnaś być rozczarowana :)
      Dziękuję, cieszę ogromnie :) Zapraszam serdecznie :) Miłego dnia :)

      Usuń

Drogi Czytelniku :)
Będzie mi bardzo miło jeżeli pozostawisz po sobie ślad w postaci komentarza.
Z góry uprzejmie dziękuję :)