czwartek, 18 czerwca 2015

"Pisane słońcem" - Maciek Roszkowski


Kategoria: literatura podróżnicza
Wydawnictwo: Axis Mundi
Rok wydania: 2014
ISBN 978-83-61432-69-2
Liczba stron: 192


Moja ocena: 8/10


"Podróżując, żyje się tyle razy, ilu ludzi się spotyka, ile historii się słyszy, ile kultur się poznaje. Setki, może tysiące razy. Eksplozja zmysłów, emocji, myśli i duchowych doświadczeń. Czasem doświadczeń jest tak dużo, że nie potrafię wszystkiego ogarnąć, słońce oślepia mnie swoim blaskiem".
Wielu z nas pragnie podróżować, zwiedzać różnorodne zakątki świata, poznawać ludzi i obcą kulturę, odkrywać nowe obszary, dotrzeć w miejsca, gdzie ludzie żyją w zgodzie z naturą, gdzie brak szeroko pojętej cywilizacji, marzą o tym, aby wsłuchać się w odgłosy przyrody i zajrzeć w głąb samego siebie. Ale czy nasze pragnienia są na tyle silne, aby wyruszyć w samotną podróż w nieznane, w głąb własnej duszy? Do tego niezbędna jest odwaga i ogromna determinacja, ale przede wszystkim trzeba mieć w sobie pasję, być obieżyświatem, kimś, dla kogo wędrówka jest sensem życia.

Maciek Roszkowski jest podróżnikiem, w ciągu ostatnich ośmiu lat spędził niemalże dwa lata w podróży po Azji. Przemierzył ten wyjątkowy kontynent wszerz i wzdłuż. Był w Turcji, Iranie, Indiach, Tajlandii, Malezji, Laos, Chinach, Tajwanie, Japonii, Kazachstanie, czy Kirgistanie. Dotarł do miejsc, o których przeciętny człowiek nawet nie słyszał, spotkał i poznał wielu ludzi, obserwował ich codzienne życie i zwyczaje. Przeprowadził tysiące rozmów. Udało mu się przeniknąć do lokalnej społeczności, dokładnie poznać tamtejszą kulturę, liczne legendy oraz zupełnie nowe smaki. Uczestniczył w niezwykłych ceremoniach, doświadczył wielu fascynujących przygód. Poznał świat tropikalnej oraz całkowicie dzikiej przyrody, dotarł do oddalonych i zupełnie zagubionych w świecie wiosek, gdzie wysoko w górach mieszkają ludzie, którzy głęboko wierzą w moc duchów wiatru, jak sam o tym napisał, bywał w zupełnie innym wymiarze czasu.

Przewracając kolejne karty tej książki czytelnik odbywa swoistą podróż przez rozległą Azję, ale przede wszystkim wędruje w głąb ludzkiego umysłu, bowiem ten nietypowy zbiór wspomnień z podróży autora w głównej mierze opiera się na relacjach międzyludzkich, a nie wyłącznym opisie okolicznych zabytków czy otaczającej przyrody. Książkę czyta się bardzo lekko i przyjemnie, chociaż Maciek Roszkowski pisze chwilami dość poetycko, używając metafor, tym samym skłaniając czytelnika do wielu refleksji, zastanowienia się nad sensem życia oraz roli człowieka w otaczającym nas świecie. "Pisane słońcem" to w moim odczuciu publikacja, która nie jest typowym reportażem czy opisem wspomnień z podróży, to stosunkowo nietypowa książka, z której dość intensywnie wypływa filozofia życia autora. Ale bez obaw, czytelnik ma również możliwość poznać kilaka ciekawostek charakterystycznych dla danego obszaru. Niewątpliwą zaletą niniejszej publikacji jest opisanie tej fascynującej podróży w kilkunastu rozdziałach, przy czym każdy rozdział poświęcony jest innemu zakątkowi Azji. To daje możliwość sięgania po tę książkę w każdej wolnej chwili, wybierając sobie dowolny kraj, w celu bliższego poznania.

To, co najmocniej utkwiło w mojej pamięci, po lekturze tej książki to obraz Chin i Japonii.

Chiny to kraj, który zawsze stanowił dla mnie zagadkę. Dlatego zasmuciły mnie i zszokowały opisy niecodziennych bazarów, na których można kupić w zasadzie wszystko od produktów spożywczych po wszelkie usługi.
"Wszystko dzieje się wprost na ulicy i nikt nie robi skandalu, że jak to tak facetowi rwą zęba bez znieczulenia, kiedy niedaleko świnie chrumkają, psy czekają na rzeź, fryzjerzy tną włosy, pomidory sprzedawane są na kilogramy, stoiska z ulicznym jedzeniem wciąż produkują kolejne potrawy, a faceci kopcą z jakichś strasznie długich tub tytoń". Str. 106
To przede wszystkim te psy tak mocno mnie zasmuciły i zszokowały… tutaj chciałbym zacytować pewien fragment:
"Wchodząc na bazar w Laomeng, zostaję ogłuszony przez gdakające kury, kwaczące kaczki, chrumkające świnie, muczące bawoły. Kupuje się je, aby zabrać do domu i samemu zabić, po czym ugotować czy usmażyć. Jednak nie byłoby w tym nic aż tak szokującego, gdyby obok tych "tradycyjnych" w naszym mniemaniu zwierząt hodowlanych nie sprzedawano… psów. Takiego psa można sobie kupić, żeby w domu zjeść. Widząc to zaczynam się zastanawiać, kto tu jest dziwny. Czy Europejczycy, którzy potrafią zajadać wieprzowinę, uczestnicząc przez to w okrutnym skądinąd mordowaniu w rzeźni całkiem inteligentnej i emocjonalnie rozwiniętej świni, jednocześnie drapiąc swojego Reksia za uchem? Czy może Chińczycy potrafiący zjeść niemal wszystko, bez rozróżniania na zwierzęta, które się kocha i tuli, i te, które się traktuje jak przedmiot i zjada?" str. 104-105

Japonia
, o której
pisze autor, to naród niezwykle zdyscyplinowany i zgodny, który zachwyca niebywałą organizacją i sprawnym radzeniem sobie w obliczu kataklizmów. Natomiast mnie urzekła opowieść o nieznanym mi dotąd gatunku sztandarowych kogutów Japonii, których długość ogona sięga nawet kilkunastu metrów.

Warto wspomnieć o samym wydaniu tejże publikacji, której niezwykły zapach bardzo intensywnie unosi się w trakcie przewracania kolejnych stron. Dodatkowo książka zawiera mnóstwo ciekawych fotografii, które pozwalają jeszcze mocniej wyobrazić sobie miejsca, które odwiedził Maciek Roszkowski. Słowem to bardzo starannie wydana publikacja. Kolejnym atutem jest różnorodność opisywanych miejsc, myślę, że każdego czytelnika zachwyci inny obszar. Kto wie… może po lekturze tej książki zapragniecie wybrać się do któregoś z opisywanych regionów? Natomiast, czego zabrakło mi w tej książce? Przede wszystkim znacznie bardziej rozbudowanej opowieści, bowiem śmiało mogę pokusić się na określenie tej publikacji, jako literatury podróżniczej w pigułce. Autor odwiedził tak wiele wspaniałych i nieznanych dla większości czytelników miejsc, a ich opis zawarł zaledwie na 192 stronach, to dla mnie zdecydowanie za mało. Chciałabym znacznie więcej przeczytać o Indiach, Malezji i Laos, czy też o Chinach i Japonii… Maćkowi Roszkowskiemu z pewnością udało się rozbudzić mój apetyt. 



Reasumując "Pisane słońcem" autorstwa Maćka Roszkowskiego to książka podróżnicza, jednakże jest to publikacja zupełnie nietypowa. Oprócz opisu fascynujących miejsc oraz kliku ciekawostek z obszaru dalekiej Azji, książka niesie w sobie niecodzienną opowieść, nasyconą ludzkimi emocjami, wzajemnymi relacjami oraz filozofią i osobistymi refleksjami autora. Stanowi swoistą podróż w głąb samego siebie. Jeżeli lubicie literaturę, która niesie w sobie kilka ciekawostek, a zarazem skłania do refleksji, koniecznie sięgnijcie po tę książkę.
"Ciężko mi sobie wyobrazić, kim byłbym teraz bez swoich podróży. Kimś uboższym, o węższych horyzontach, z mylnym wyobrażeniem, że Europa czy w ogóle świat zachodni to epicentrum świata. (…) Słońce świeci. Widziałem je wiele razy, w różnych miejscach. Promienie, które wysyła, starałem się uchwycić, opisać, zrozumieć… Słońce nie zawsze świeci jednak w zenicie. Czasem ledwie unosi się nad horyzontem." Str. 6

Książka bierze udział w wyzwaniu: 
Przeczytam tyle, ile mam wzrostu! (+1,4)



Za możliwość przeczytania książki  "Pisane słońcem"
dziękuję autorowi Panu Maćkowi Roszkowskiemu.





Dziesięć miesięcy podróży zamieszczone w dziesięciu minutach... 
Zachęcam do obejrzenia krótkiego filmu!



25 komentarzy:

  1. Lubię książki podróżnicze z subiektywnym spojrzeniem na odwiedzane miejsca, ludzi i własne emocje, przeżycia. Chętnie skorzystam z Twojej rekomendacji i rozejrzę się za książką :) U mnie niedługo Bałkany :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się Olu, że tym razem mnie udało się zachęcić Cię do lektury :) Bałkany? Brzmi bardo ciekawie, czekam z niecierpliwością na Twoją recenzję :))

      Usuń
  2. Uwielbiam książki podróżnicze. Tę od dawna mam w planach :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetna recenzja, naprawdę bardzo zachęcająca. Rzadko kiedy udaje mi się znaleźć dobre książki polskich autorów, szczególnie podróżników, dlatego z wielką chęcią przeczytałabym tę pozycję. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Ci bardzo :)) Cieszę się, że moja recenzja zachęciła Cię do przeczytania tej książki :) Ja też kiedyś miałam uprzedzenia to twórczości naszych autorów, a ostatnio bardzo często sięgam i okazuje się, że jest wśród nich mnóstwo ciekawie piszących twórców, naprawdę wato sięgać! :)) Również pozdrawiam ;)

      Usuń
  4. To znowu książka nie dla mnie... ale za to sama chciałabym odwiedzić te wszystkie miejsca :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Piekna recenzja, a za ksiazka zdecydowanie bede sie rozgladac! :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Czytałam tę książkę i również ją polecam. Zgadzam się, że jest dość nietypowa jak na książkę podróżniczą, ale to ją właśnie wyróżnia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak Wiolu, książka zdecydowanie wyróżnia się swoją formą :)

      Usuń
  7. Od czasu do czasu lubię zajrzeć do książki przygodowej - będę wtedy pamiętać o tym tytule :)

    OdpowiedzUsuń
  8. To zdecydowanie książka dla mojego taty. On uwielbia literaturę podróżniczą. Szkoda, że już kupiłam mu prezent na imieniny, ale na następną okazję będzie jak znalazł:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To dość nietypowa książka podróżnicza, ale mnie bardzo się podobała, dlatego polecam ja z pełną odpowiedzialnością :)

      Usuń
  9. Zazwyczaj nie sięgam po takie książki, ale kusi mnie to wydanie :D te zdjęcia w środku, cudo :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wydanie zasługuje na wyróżnienie, obcowanie z tą książką, to prawdziwa przyjemność :)

      Usuń
  10. Zdecydowanie książka dla mnie, bo lubię podróżnicze. Widzę jednak, że utrzymana w innym tonie, niż u Cejrowskiego, którego cholernie lubię, a więc nie humorystycznie, a bardziej "na poważnie" i ze sporą refleksją. Bynajmniej nie oznacza to, że u Cejrowskiego tego brakuje, ale u Pana Roszkowskiego po cytatach widzę to (o czym zresztą sama wspomniałaś) w poetyckim brzmieniu. I to mi się podoba. Bardzo dobra recenzja, Aga, i do tego współpraca z autorem. No nieźle, nieźle :)

    P.S. : Jednak miałaś rację, że może mnie ta książka zainteresować. Czuję się zachęcony! ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja natomiast nie czytałam Cejrowskiego, ale mimo tego myślę, że to zupełnie inny styl... Cejrowski to dość niekonwencjonalna osobowość i powiem Ci, że jedna z jego książek, o której rozmawialiśmy niedawno jest już w mojej biblioteczce, zaprezentują ją jutro ;) A wracając do Roszkowskiego, to fakt, jego publikacja, chociaż w gatunku podróżniczym zupełnie odbiega od standardu, jest nasycona emocjami i filozofią autora, ale na mnie zrobiła bardzo pozytywne wrażenie :)
      Dziękuję za miłe słowa, one zawsze dla mnie dużo znaczą, jednocześnie motywując do dalszej pracy... ;)

      PS. Tak czułam, że jednak może Cię zaciekawić... dla mnie byłą ciekawym doświadczeniem :) Cieszę się, że moja recenzja zachęciła Cię do sięgnięcia po tę książkę :)) Pozdrawiam :)

      Usuń
  11. Uwielbiam książki podróżnicze, szczególnie Cejrowskiego, i Michniewicza i zawszę chętnie sięgam po tego typu lektury. W zeszłym roku przeczytałam "Drogę 66" Doroty Warakomskiej, gdzie opisuje swoją podróż słynną Route 66 i była to przewspaniała lektura, którą zdecydowanie polecam :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie przepadam za czytaniem książek podróżniczych. Być może dlatego, że jestem zatwardziałą domatorką. Ale za to moja siostra uwielbia zwiedzać świat, więc jej polecę powyższą publikację. Myślę, że będzie z niej zadowolona.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście rozumiem Cyrysiu, wiem, że Ty kochasz zupełnie inną literaturę :) Ja też jestem zatwardziałą domatorką, ale lubię podróżować oczami wyobraźni... ;)

      Usuń
  13. Koniecznie muszę przeczytać!

    OdpowiedzUsuń
  14. No ja nie przeczytam nie zainteresowała mnie

    OdpowiedzUsuń

Drogi Czytelniku :)
Będzie mi bardzo miło jeżeli pozostawisz po sobie ślad w postaci komentarza.
Z góry uprzejmie dziękuję :)