sobota, 6 czerwca 2015

"Na wysokim niebie" - Danuta Awolusi

Kategoria: literatura współczesna 
Wydawnictwo: SOL
Rok wydania: 2013
ISBN 978-83-62405-30-5
Liczba stron: 271


Moja ocena: 8/10


"Trzeba się trzymać kurczowo tego, co dobre, bo możemy stracić nawet to".

Sięgając po debiutancką powieść Danuty Awolusi nie przypuszczałam, że będzie to lektura, która tak bardzo pochłonie moją uwagę, już od pierwszych stron zupełnie zatraciłam się w tej książce. Ta publikacja wyciągnęła ze mnie całych wachlarz emocji, bowiem na przemian smuciła mnie, szokowała, ale dawała mi także poczucie nadziei, radości oraz ogromnego wzruszenia.

Każdemu z nas dzieciństwo powinno kojarzyć się z okresem beztroskiej zabawy, miłością oraz poczuciem bezpieczeństwa. Niestety życie pisze różne scenariusze i nie każde dziecko ma to szczęście, aby przeżywać tak sielskie i pełne radości chwile. Ania, mała bohaterka tejże książki odkąd sięga pamięcią jest zmuszona, aby sama zadbać o własne bezpieczeństwo i radzić sobie w trudnych sytuacjach.  Odrzucona przez rówieśników, bez wsparcia rodziców oraz grona nauczycielskiego, zagubiona i zupełnie oderwana od rzeczywistości odnajduje spokój i zapomnienie w literaturze, dzięki uprzejmości znakomitej i obdarzonej niezwykłą empatią bibliotekarki. Pewnego dnia poznaje chłopca imieniem Tobiasz, który mimo wspaniałych i kochających rodziców sprawia wrażenie bardzo samotnego, przygnębionego i równie mocno wyobcowanego. Ania zaprzyjaźnia się z chłopcem i odkrywa tajemnicę, która jest przyczyną zachowania Tobiasza. Od tej chwili łączy ich wyjątkowa przyjaźń, która przynosi im ukojenie, daje mnóstwo radości i ma na nich zbawienny wpływ.
"Dzieci takie jak Tobiasz nie były urocze ani słodkie, ani nawet rozczulające. Były żałosne i dostawały za to srogie baty od losu". Str. 92
Muszę przyznać, że ta niewielkich rozmiarów książka sprawiła, że zupełnie zatraciłam się w świecie małych bohaterów tejże historii. Danucie Awolusi udało się stworzyć szalenie autentyczną fabułę, chwilami tak prawdziwą, że zaczęłam się zastanawiać, czy autorka nie napisała tej książki na podstawie własnych wspomnień i doświadczeń. Książkę czyta się z niezwykłą lekkością i przyjemnością, ale także z irytacją i oburzeniem. Chwilami miałam ściśnięte gardło, a w moim oku zakręciła się nie jedna łza, byłam także potwornie zła na obojętność rodziców Ani, oraz zachowanie nauczycieli. Aczkolwiek w tej powieści występują także bardzo pozytywne postaci, które obdarzyłam ogromną sympatią. Pokochałam Anię, za jej prostolinijność, siłę i odwagę oraz nietuzinkowy charakter, polubiłam także postać Sabiny - bibliotekarki za jej mądrość, empatię i wyrozumiałość oraz Maksymiliana, który stał się dla Ani autorytetem, kimś, kto okazał jej uwagę i uzmysłowił istotę nauki i literatury.

Mimo, iż narratorem jest mała dziewczynka, to jednak jest to książka, którą powinien przeczytać każdy, bez względy na wiek. Idealna dla młodzieży, pedagogów oraz rodziców. Według mnie powinna być lekturą obowiązkową w szkołach, bowiem ta książka ma w sobie niezwykłą wartość. Uczy pokory i szacunku, ukazuje jak wielkie znaczenie w życiu każdego człowieka ma prawdziwa przyjaźń, miłość, wsparcie, jak ważnym jest, aby dookoła nas byli ludzie, którzy w chwili słabości wskażą nam właściwą drogę. To jedna z tych książek, która mocno chwyta za serce, skłania do refleksji i nie pozwala o sobie zapomnieć. Mimo trudnego i przykrego tematu ta publikacja nie pozostawia po sobie wyłącznie uczucia smutku, bowiem ma w sobie wiele ciepła i cennych spostrzeżeń, uczy wyrozumiałości i wrażliwości na ludzką krzywdę, ukazuje prawdziwe życie, ludzkie radości i dramaty.

"Na wysokim niebie"
 to szalenie poruszająca powieść, po brzegi wypełniona ludzkimi emocjami. To książka o wielkiej samotności i odrzuceniu, ale także o istocie autorytetów, wspaniałej przyjaźni, miłości do literatury, o poszukiwaniu własnej drogi i o odkrywaniu samego siebie. To bardzo cenna i mądra lektura, którą powinien przeczytać każdy. Cieszę się, że ta książka stoi na mojej półce, niebawem przekażę ją mojej córce, mam nadzieję, że i dla niej będzie wspaniałym i cennym przeżyciem. Z czystym sumieniem polecam!  

"Dzieci. Nikt nie potrafi nienawidzić tak paskudnie, jak dzieci. Młodość daje pewne przywileje - żadnego zakłamania i obłudy. Wszystkie demony są na wierzchu, odkryte aż do momentu, kiedy pojawia się przekonanie, że warto założyć maskę". str. 11


Książka bierze udział w wyzwaniu:


29 komentarzy:

  1. Z pewnością nie będzie ona łatwą lekturą, ale chyba mnie przekonałaś. Z reguły nie czytam takich książek, a jeśli w ogóle to rzadko, ale tym razem się skuszę, a przynajmniej zacznę za nią rozlgądać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Paulinko bywa smutna, ale mimo tego ma w sobie mnóstwo ciepła, naprawdę warto przeczytać tę książkę. Na mnie zrobiła duże wrażenie i nadal o niej myślę :) Bardzo polecam!

      Usuń
  2. Książka ma bardzo ładną okładkę. Mimo, że nie przepadam za takiego typu powieściami, twoja recenzja tej książki jest bardzo zachęcająca :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, mnie również bardzo podoba się ta okładka :) Cieszę się, że udało mi się Ciebie zachęcić do tej książki, myślę, że nie pożałujesz, to naprawdę ciekawa książka, czyta się ją bardzo szybko i z zaciekawieniem :)

      Usuń
  3. Zgadzam się z Twoją opinią w stu procentach. Cieszę się,że debiut Pani Danuty przypadł Ci do gustu równie mocno jak mi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmm... pokrewne dusze? Ja również cieszę się bardzo, że książka podobała nam się równie mocno :)) Ja nadal o niej myślę...

      Usuń
  4. Zupełnie mnie rozbroiłaś tą książką, chcę ją mieć :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się i mocno polecam! Warto mieć ją na swojej półce, ja z pewnością niebawem przekażę ją mojej córce :))

      Usuń
  5. Zaintrygowałaś mnie! Koniecznie będę musiała po nią sięgnąć! :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Podpisuje się pod Twoją recenzją w zupełności. To naprawdę świetny debiut i czekam na kolejną powieść Danusi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się Cyrysiu, że książka podobała nam się równie mocno. Ja także czekam na kolejną książkę autorki :)

      Usuń
  7. Czuję, że przy tej lekturze będę odczuwać wszelkie emocje. Koniecznie muszę ją przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja czekam aż ta książka będzie dostępna w którejś z moich bibliotek :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że pojawi się w Twojej bibliotece, to nie jest już super nowość :)

      Usuń
  9. Cieszę się, że tu trafiłam. :) Wkrótce przysiądę i nadrobię zaległości czytając inne opinie o książkach. :)
    Ta wydaje się naprawdę ciekawa. Myślę, że będę na nią polować i z chęcią się przekonam, czy i mnie przypadnie do gustu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za te miłe słowa :)) Bardzo się cieszę... Mam nadzieję, że i Tobie książka się spodoba, na mnie zrobiła naprawdę bardzo pozytywne wrażenie :)) Ciekawa jestem Twojej opinii :)

      Usuń
  10. Lubię książki, które wzbudzają emocje, różne od radości po złość. Smutek czy odrzucenie to też emocje, z którymi pewnie nieraz każdy z nas spotkał się. Myslę, że dobrze czułabym się z tą książką.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po tym co napisałaś myślę że książka powinna Ci się spodobać :) Musisz koniecznie przeczytać :))

      Usuń
  11. Przyznam, że przez niepozorną okładkę nie zwróciłabym uwagi na książkę. Ale po Twojej recenzji zmieniłam zdanie i zamierzam na nią zapolować. Intryguje mnie ta mała narratorka :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A moją uwagę zwróciła właśnie ta niepozorna okładka :)) Bardzo polecam Ci tę książkę, jeżeli taki gatunek jest bliski Twojemu sercu, to koniecznie przeczytaj tę książkę, chętnie poznam Twoją opinię na jej temat :)

      Usuń
  12. Chyba Cię nie zaskoczę stwierdzeniem, że tytuł raczej nie dla mnie. Tematyka oczywiście jest jak najbardziej ważna, jednak nie czuję się dobrze w podobnych klimatach. Zupełnie czegoś innego szukam w swoich lekturach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście rozumiem, zdążyłam już trochę poznać Twoje upodobania czytelnicze :) Ale cieszę się, jednak, że gdzieś tam od czasu,do czasu spotykamy się na tej czytelniczej drodze... ;) Pozdrawiam i dziękuję za odwiedziny :)

      Usuń
  13. Zaiteresowałam mnie fabua tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  14. Nie czytałam jeszcze, ale skoro tak pozytywnie ją odebrałaś, to koniecznie muszę po nią sięgnąć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie ta książka była wspaniałym przeżyciem i polecam ją z czystym sumieniem :) wspaniały debiut, czekam na kolejne książki autorki :)

      Usuń

Drogi Czytelniku :)
Będzie mi bardzo miło jeżeli pozostawisz po sobie ślad w postaci komentarza.
Z góry uprzejmie dziękuję :)